About Nuts Newsletter
Juni 2008

1. About Nuts Update

Dit is alweer het derde jaar van het About Nuts initiatief. Het doel van het initiatief is nog steeds om consumenten en stakeholders te informeren over de gezonde aspecten van pinda’s en noten en de wetenschappelijke ontwikkelingen op dit gebied. Het bereik van de About Nuts is de afgelopen jaren snel gegroeid. Op dit moment is het About Nuts initiatief actief in zes landen en wordt de nieuwsbrief verzonden naar consumentenpers en stakeholders in Nederland, Duitsland, Engeland, Zwitserland en Oostenrijk. Nieuwsbrieven en samenvattingen van de meest recente onderzoeken op het gebied van pinda’s en noten staan ook op de website: www.aboutnuts.com.

In this newsletter

2. Aan het woord Reint Jan Renes, Associate Professor gezondheidscommunicatie

Veel consumenten associëren pinda’s en noten met voedselallergieën. Consumenten met een voedselallergie proberen geen voeding te kopen die een allergische reactie veroorzaakt. Om consumenten te helpen in hun beslissingsproces maken producenten in toenemende mate gebruik van visuele middelen (bijv. logo’s) op de verpakking van hun voedingsproducten. Beïnvloeden deze logo’s de productkeuze van de consument? Kopen wij – veiligheidshalve - meer voedselproducten met een ‘bevat geen noten’-logo dan producten zonder logo? Drie consumentenonderzoeken, die zijn uitgevoerd in samenwerking met Dr. Wendy van Rijswijk van de Universiteit van Dundee, lieten zien dat een betrouwbaar allergenenlogo (‘bevat geen noten’) inderdaad de keuze van de consument beïnvloedt, maar alleen wanneer de consument bezorgd is over voedselallergieën. Meer dan 90% van de deelnemers in ons experiment, die gevraagd waren een product te kopen voor een allergische vriend (‘zorg’ situatie) kozen het product met het ‘bevat geen noten’ logo in plaats van het (identieke) product zonder logo. Terwijl deelnemers die gevraagd waren een product te kopen voor een vriend zonder allergieën (‘geen zorg’ situatie) geen voorkeur hadden voor een van de producten. Wanneer de deelnemers bij het maken van de beslissing werden geconfronteerd met een onbetrouwbaar ‘bevat geen noten’ logo dan vertrouwden zij minder op het logo en lazen de ingrediëntendeclaratie beter dan deelnemers die geconfronteerd werden met een betrouwbaar ‘bevat geen noten’ logo. Dus een ‘bevat geen noten’ logo beïnvloedt alleen consumenten die het logo vertrouwen en consumenten voor wie de informatie relevant is.

Reint Jan Renes

3. De effecten van pistachenoten en macadamia's op het LDL-cholesterol

Hart- en vaatziekten zijn al jaren een van de belangrijkste doodsoorzaken wereldwijd. Te hoge gehaltes LDL-cholesterol en lipoproteïnen zijn daarbij belangrijke risicofactoren voor het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Veranderingen in het de dagelijkse voeding kunnen deze risicofactoren beïnvloeden. Twee recente studies onderzochten daarom de effecten van macademias en pistachenoten in de dagelijkse voeding op serum LDL-cholesterol en lipoproteïnen.

Een portie macadamia's per dag

In eerdere studies is aangetoond dat macadamia's het LDL-cholesterol kunnen verlagen wanneer zij in hoge doseringen aan de voeding worden toegevoegd. In de meest recente studie hebben Griel et al. het effect van één portie macadamia's (43 gram noten) bestudeerd bij personen met een licht verhoogd cholesterolgehalte (4,7 tot 6,1 mmol/l). Gedurende de studie volgden 25 deelnemers vijf weken een gecontroleerd dieet met macadamia's of een gecontroleerd Amerikaans dieet. De groepen wisselden van dieet na een rustperiode van twee weken. Het eten van macadamia's resulteert in een voeding hoger in meervoudige onverzadigde vetten en lager in verzadigde vetten.

Pistachenotendieet

Pistachenoten hebben een bijzonder goede vetzuursamenstelling en kunnen daardoor mogelijk een positieve invloed hebben op de hartgezondheid. Sheridan et al. bestudeerden dit mogelijke effect bij 25 personen met een licht verhoogd cholesterolgehalte (cholesterol tot 6,2 mmol/l). De deelnemers vervingen hierbij 15 energieprocent (en%) van hun normale voeding met pistachenoten. Verschillen in de serumgehaltes werden bepaald door analyses van de bloedwaarden.

De deelnemers werden tijdens de studie willekeurig ingedeeld in twee groepen. De ene groep at het gewone dieet terwijl de andere groep het dieet met 15 en% pistachenoten at. Beide groepen volgden dit dieet voor vier weken, waarna zij wisselden van dieet. Het eten van de pistachenoten resulteert in een voeding met meer vezels en onverzadigde vetten. Verschillen in de serumgehaltes werden bepaald door analyses van de bloedwaarden.

Resultaten

Beide studies vonden een positief effect op de risicofactoren van hart- en vaatziekten. Het toevoegen van macadamia's aan het dieet zorgde voor een significante reductie van het totale cholesterol (-9.4%, p 0.05) en LDL-cholestrol (9%, p<0.05) in vergelijking tot het normale dieet. Daarbij verminderde de verhouding totaal cholesterol/HDL-cholesterol en LDL/HDL-cholesterol significant. De triglyceridenwaarden verminderden echter niet significant.

Pistachenoten als onderdeel van het dagelijkse voeding zorgden voor een lagere totaal cholesterol/HDL-cholesterolverhouding (-9%, p < 0.001) en LDL/HDL-cholesterolverhouding (-14%, p 0.004). Bij andere risicofactoren - waaronder totaal cholesterol, LDL-cholesterol en apo-lipoproteïn concentraties - was geen significante reductie te zien.

noten

Hart-gezonde noten

Uit beide studies is gebleken dat het toevoegen van noten aan de dagelijkse voeding belangrijke gezondheidsvoordelen voor hart en bloedvaten kan opleveren. De Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) heeft daarom een gezondheidsclaim voor amandelen, pistachenoten, pecannoten, hazelnoten, walnoten en pinda's goedgekeurd. Momenteel kunnen macadamia's deze claim echter niet voeren omdat zij de grens van 4 gram verzadigd vet per 50 gram noten overschrijden. Deze grens is door de FDA als limiet gesteld. Dit terwijl hartgezondheidsvoordelen van macadamia's ook significant bleken te zijn in deze studie.

Bronnen:
1) Griel et al. A macadamia nut-rich diet reduces total and LDL cholesterol in mildly hypercholesterolemic men and women. Journal of Nutrition 2008 138(4):761-767.
2) Sheridan et al. Pistachio Nut Consumption and Serum Lipid Levels Journal of the American College of Nutrition 2007 26(2):141-148.

Colophon
About Nuts nieuwsbrief

Redactie
The Nut Company, Arnhem
Schuttelaar & Partners, Den Haag

Eindredactie
Schuttelaar & Partners, Den Haag

Vragen / opmerkingen
U kunt een e-mail sturen naar:
info@aboutnuts.nl
Aanmelden / afmelden U kunt zich aan of afmelden voor de About Nuts nieuwsbrief via www.aboutnuts.nl/nieuwsbrief.
Privacy en disclaimer Onze nieuwsbrieven zijn met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. Ondanks dat kan er een foutje insluipen. About Nuts is niet aansprakelijk voor de mogelijke gevolgen daarvan. De gegevens van abonnees worden niet gebruikt voor andere doeleinden zonder de uitdrukkelijke toestemming van de abonnee.