Juni 2008

1. About Nuts update

Het is alweer het derde jaar dat About Nuts bestaat. Langzamerhand slagen we in onze missie: consumenten en stakeholders te informeren over de gezonde aspecten van pinda’s en noten. Dit proberen wij door hen op de hoogte te houden van de meest recente wetenschappelijke ontwikkelingen op dit gebied. Het bereik van de About Nuts is de afgelopen jaren snel gegroeid. Op dit moment is About Nuts actief in maar liefst zes landen namelijk Nederland, Duitsland, Engeland, Zwitserland en Oostenrijk. De nieuwsbrieven, achtergrondinformatie over de gezondheidsaspecten van pinda’s en noten en heerlijke recepten kunnen ook worden gevonden op de website: www.aboutnuts.com.

2. Goed voor je cholesterol: eet eens een nootje

Noten passen perfect in een cholesterol verlagend dieet. Twee recente studies hebben dit opnieuw aangetoond. Macadamia's en pistachenoten laten een significante verlaging zien van je ‘slechte’(LDL-)cholesterol bij consumptie van 1,5 handje (43 gram) noten.


In this newsletter

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een lichaamseigen stof. Er zijn twee soorten cholesterol: een ‘goede’ variant de zogenaamde high-density lipoprotein (HDL) en een ‘slechte’ variant de low -density lipoprotein (LDL). De ‘slechte’ variant vernauwt je bloedvaten terwijl de ‘goede’ variant je bloedvaten schoonhoudt. Te veel ‘slecht’ cholesterol in je bloed (mmol/l) is geen ziekte op zichzelf, maar kan ervoor zorgen dat je bloedvaten langzaam dichtslibben. Het ‘slechte’ cholesterol speelt daarmee een belangrijke rol bij de ontwikkeling van hart- en vaatziekten.

De studies

Om te onderzoeken of noten een positief effect op het cholesterolgehalte hebben, kregen de deelnemers van de studie dagelijks pistachenoten danwel macadamia's. De respondenten van de macadamiastudie verwerkten vijf weken lang 1,5 handje (43 gram) macadamia's in hun dagelijkse dieet. Hiermee verlaagden ze hun totale cholesterol en LDL-cholesterol met 9 procent. De 15 deelnemers van het pistachenotendieet verwerkten vier weken twee handjes (60 gram) pistachenoten in hun dagelijkse dieet en verlaagde daarmee hun LDL-cholesterol met 14 procent.

Claim

Beide studies laten zien dat het verwerken van noten in je dagelijkse voeding een belangrijke bijdrage kan leveren aan het gezond houden van je hart en bloedvaten. De Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) heeft zelfs de volgende gezondheidsclaim voor amandelen, pistachenoten, pecannoten, hazelnoten, walnoten en pinda's toegestaan: “Wetenschappelijk bewijs suggereert, maar bewijst niet, dat het eten van 43 gram noten, als onderdeel van een voedingspatroon met weinig verzadigd vet en cholesterol, het risico op hart- en vaatziekte kan verkleinen”.

Bronnen:
1. Griel et al. A macadamia nut-rich diet reduces total and LDL-cholesterol in mildly hypercholesterolemic men and women. Journal of Nutrition 2008 138(4):761-7.
2. Sheridan et al. Pistachio Nut Consumption and Serum Lipid Levels Journal of the American College of Nutrition 2007 26(2):141-148.

In this newsletter

Wanneer is je ‘slechte’ cholesterolgehalte te hoog?

  • Ideaal LDL-cholesterol gehalte: minder dan 5,0 mmol/l
  • Licht verhoogd LDL- cholesterol gehalte: tussen 5,0 to 6,4 mmol/l
  • Verhoogd LDL-cholesterol gehalte: tussen 6,5 to 8,0 mmol/l
  • Sterk verhoogd LDL-cholesterol gehalte: meer dan 8,0 mmol/l

3. Noten mogelijk preventief bij kanker

Kanker is de nummer twee doodsoorzaak in Europa bij zowel mannen als vrouwen. Het risico op kanker kan worden verminderd door veel groente en fruit te eten. Veel van de stoffen die in groente en fruit het risico op kanker kunnen verminderen, zitten ook in pinda’s en noten.

Onderzoekers hebben de rol van noten in de preventie van kanker onderzocht. Het onderzoek dat gepubliceerd is in het British Journal of Nutrition, concludeerde dat er talloze stoffen in noten zijn die het risico op kanker zouden kunnen verminderen. Twee stoffen die mogelijk een positieve rol spelen zijn de antioxidanten vitamine E en zink. Deze kunnen in veel verschillende noten gevonden worden. Andere stoffen die een positieve bijdragen kunnen leveren zijn het hoge vezelgehalte van amandelen, walnoten en pistachenoten en de hoge gehaltes flavonoïden en polyfenolen in amandelen, walnoten en pecannoten. Ook het foliumzuur in pijnboompitten, amandelen en hazelnoten kan een rol spelen.

De conclusie van het onderzoek was dat noten mogelijk een kankerremmende werking hebben. Ondanks het beperkt aantal studies dat daadwerkelijk de relatie tussen noten en het risico op kanker heeft onderzocht, is het toch waarschijnlijk dat noten een preventieve rol spelen bij darm, rectaal en prostaatkanker. Er is echter meer onderzoek nodig om de exacte werking van pinda’s en noten in de preventie van kanker vast te stellen.

Bronnen:
1. González CA, Salas-Salvadó JS. The potential of nuts in the prevention of cancer. British journal of nutrition. 2006 96(2): S87-S94

4. RISOTTO MET GROENE EN WITTE ASPERGES EN MACADAMIA’S

HOOFDGERECHT – 4 PERSONEN


  • 2 sjalotjes, gesnipperd
  • olijfolie
  • 300 g risottorijst
  • 150 ml droge witte wijn
  • 800 ml groentebouillon
  • 100 g gezouten macadamia’s, grof gehakt
  • 250 g groene asperges, (vers of uit blik) schoongemaakt en in stukjes gesneden
  • 250 g witte asperges, (vers of uit blik) schoongemaakt en in stukjes gesneden
  • vers geraspte Parmezaanse kaas
  • zout
  • versgemalen peper

Fruit de sjalotjes in een scheutje olijfolie.
Voeg de risottorijst toe en roer goed door elkaar.
Blus het geheel af met de wijn.
Voeg de bouillon toe, maar hou een klein beetje over. Blijf roeren totdat het vocht verdampt is.
Voeg na ca. 15-20 minuten de macadamia’s, de stukjes asperge toe en zet het vuur even hoog.
Voeg de overgebleven bouillon toe, zodat de risotto een beetje nattig blijft.
Schep de risotto in diepe borden en strooi wat Parmezaanse kaas erop. Voeg eventueel zout en peper naar smaak toe.

Bereidingstijd: circa 30 minuten
Voedingswaarde per persoon:
500 kcal • 12 g eiwit • 19 g vet • 5 g verzadigd vet • 64 g koolhydraten

Colophon
About Nuts nieuwsbrief

Redactie
The Nut Company, Arnhem
Schuttelaar & Partners, Den Haag

Eindredactie
Schuttelaar & Partners, Den Haag

Vragen / opmerkingen
U kunt een e-mail sturen naar:
info@aboutnuts.nl
Aanmelden / afmelden U kunt zich aan of afmelden voor de About Nuts nieuwsbrief via www.aboutnuts.nl/nieuwsbrief.
Privacy en disclaimer Onze nieuwsbrieven zijn met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. Ondanks dat kan er een foutje insluipen. About Nuts is niet aansprakelijk voor de mogelijke gevolgen daarvan. De gegevens van abonnees worden niet gebruikt voor andere doeleinden zonder de uitdrukkelijke toestemming van de abonnee.